Rzeczpospolita: Brakujące ogniwo rozwoju gospodarki

W „Rzeczpospolitej” ukazał się artykuł o postrzeganiu społecznym szkolnictwa zawodowego. Publikacja została napisana przez dwóch ekspertów w dziedzinie rozwoju edukacji i wskazuje na konieczność promocji i podjęcie starań o zmianę wizerunku kształcenia zawodowego.

Szkolnictwo zawodowe i techniczne postrzegane jest jako rozwiązanie dla słabszych uczniów, którzy nie mają wysokich aspiracji społecznych. Tą tendencję można odwrócić poprzez sprawne, aktywnie współpracujące ze sobą wszystkie podmioty: instytucje państwowe, związki zawodowe, pracodawcy i szkoły.

Kolejnym krokiem powinno być położenie nacisku na dofinansowywanie szkół ze środków publicznych, zależnie od ich wyników w kształceniu kadr i ostatecznie zniesieniu „muru” dzielącego kształcenie ogólne, techniczne i zawodowe. Obecnie te ścieżki kształcenia nie pozwalają na mobilność uczniów. Nie można, nawet uzupełniając różnice programowe, płynnie przenieść się z jednego systemu do drugiego.

Eksperci podsumowują, że chociaż reforma edukacji nie jest odpowiedzią na wszystkie problemy gospodarcze naszego kraju, to bez niej ciężko będzie wypełnić luki w umiejętnościach pracowników. Jej przeprowadzenie pozwoli zmniejszyć bezrobocie i lepiej odpowiedzieć na potrzeby pracodawców.

Więcej: rp.pl
Franciszek Hutten-Czapski , Elaine Lee
14.11.2012
Cały artykuł dostępny jest na stronie rp.pl: LINK