Według raportu firmy Deloitte, która przebadała prawie 600 firm rodzinnych w 52 krajach, małe przedsiębiorstwa rodzinne coraz chętniej wyciągają rękę do podobnych sobie firm. Zachętą do współpracy są nowe perspektywy rozwoju, a także usprawnienie procesów w firmie.
Z raportu wynika, że w ciągu ostatnich trzech lat łączenie przedsiębiorstw wybrało 46 proc. firm rodzinnych na świecie. Największy odsetek to firmy przejęte, ale przedsiębiorcy chętnie wybierają także sojusze strategiczne oraz spółki joint-venture. Otwartość małych firm na współpracę związana jest ze zmianami na rynku, gdzie tradycyjne wartości i zaufanie, jakim przedsiębiorcy mogą pochwalić się w kontaktach z klientami i kontrahentami, to jednak za mało, żeby swobodnie rozwijać się w biznesie. Przedsiębiorcy w Europie Środkowej, którzy sukces okupili ciężką pracą i dużym ryzykiem są mniej skorzy do współpracy, niż przedsiębiorcy z innych części świata, którym pierwsze kroki w biznesie nie przychodziły tak trudno. Najbardziej kuszącym efektem współpracy jest usprawnienie procesów w firmie, rzadziej – dostęp do innowacji, pozyskanie nowych pracowników-specjalistów lub rozwój finansowy firmy.
Źródło: Rzeczpospolita
Zdjęcie: Pixabay