24 lutego w Pałacu Chodkiewiczów w Warszawie odbyła się konferencja inaugurująca projekt „Public relations a adaptacyjność i konkurencyjność MŚP”, realizowany przez Związek Rzemiosła Polskiego i współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
W konferencji udział wzięli przedsiębiorcy, reprezentanci izb, cechów i stowarzyszeń branżowych oraz dziennikarze. Program spotkania objął trzy wystąpienia.
Prezes Związku Rzemiosła Polskiego Jerzy Bartnik omówił znaczenie skutecznej komunikacji i działań z zakresu public relations w kontekście potrzeb wizerunkowych małych i średnich przedsiębiorstw. W swoim wystąpieniu Prezes ZRP zwrócił uwagę, że największą barierą dla MŚP w efektywnym wykorzystywaniu możliwości oferowanych przez public relations jest brak dostatecznej wiedzy na temat technik i strategii komunikacyjnych oraz błędne przekonanie na temat niskiej skuteczności tego typu działań. Jerzy Bartnik podkreślił, że we współczesnej gospodarce sposób postrzegania firmy przez partnerów biznesowych, klientów, lokalną społeczność, media, a także pracowników, w znacznym stopniu decyduje o sukcesie przedsiębiorstwa. PR zwiększa efektywność zarządzania przedsiębiorstwem, przyczyniając się do wzrostu jego adaptacyjności i konkurencyjności oraz pomaga w elastycznym dostosowywaniu się do sytuacji rynkowej.
Związana z rodzinną firmą rzemieślniczą ekonomistka i dziennikarka Sabina Klimek przedstawiła specyfikę public relations w małej firmie. Wśród polskich przedsiębiorców panuje odczucie, że są zostawieni sami sobie a państwo raczej rzuca im kłody pod nogi niż pomaga w funkcjonowaniu. Grzęzną w gąszczu biurokracji i wciąż narzuca się im nowe opłaty, czego przykładem jest niedawne podwyższenie podatku VAT. W rezultacie, właściciele firm zamiast inwestować i rozwijać swoją działalność – choćby w zakresie public relations – znaczną część swoich dochodów oddają państwu, które nie zawsze w zasadny sposób potrafi zrobić z nich użytek.
Koordynator projektu Monika Paduch przedstawiła najważniejsze założenia projektu oraz omówiła zakres i tematykę szkoleń.
Projekt „Public relations a adaptacyjność i konkurencyjność MŚP” realizowany jest przez Związek Rzemiosła Polskiego w ramach poddziałania 2.1.2 „Partnerstwo dla zwiększania adaptacyjności” Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 i jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.