Lubiehrybie.pl: O Polskiej Ramie Kwalifikacji w Lublinie

O Polskiej Ramie Kwalifikacji, która będzie istotnym narzędziem zmian w podejściu do uczenia się i inwestowania w kapitał ludzki w Polsce, 18 lutego, rozmawiali w Lublinie przedstawiciele lubelskich urzędów pracy, Ochotniczych Hufców Pracy, Cechu Rzemiosł Różnych, uczelni wyższych, instytucji edukacyjnych, specjaliści ds. szkoleń i rynku pracy oraz nauczyciele. Konferencję pt. „Krajowe ramy kwalifikacji – zmiana dla edukacji i rynku pracy”, pod patronatem Marszałka Województwa Lubelskiego, zorganizował Instytut Badań Edukacyjnych.

Związek Rzemiosła Polskiego i izby rzemieślnicze od lat zajmują się kwestiami związanymi z walidowaniem efektów uczenia się, nabywanych na drodze edukacji pozaformalnej i w wyniku uczenia się nieformalnego. Walidacja odbywa się w trybie egzaminów czeladniczych i mistrzowskich. Jacek Hordejuk, przedstawiciel białostockiej izby rzemieślniczej zaprezentował rozwiązania stosowane w tym obszarze. Podkreślił, iż najlepsze efekty uczenia się osiągane są dzięki dochodzeniu do kwalifikacji różnymi ścieżkami, z dużym naciskiem na praktyczne doświadczenie.

– Praktyka, praktyka i jeszcze raz praktyka. Nie sposób jej zastąpić nawet najlepszym wykształceniem teoretycznym – podsumował wystąpienie. Obecnie egzaminy rzemieślnicze w Polsce obejmują już 115 zawodów, w tym 48 szkolnych i 67 pozaszkolnych (w tym zawody unikatowe np. gorseciarka, sztukator, witrażownik). Lista zawodów rzemieślniczych nie jest zamknięta. Zakres wymagań egzaminów rzemieślniczych określa MEN, ale w przypadku egzaminów mistrzowskich oraz zawodów tzw. pozaszkolnych standardy wymagań ustalił Związek Rzemiosła Polskiego, wykorzystując w tym celu m.in. krajowe standardy kwalifikacji zawodowych.

Więcej: LINK