Przedsiębiorcy nie wiedzą, co robi ich rzecznik Tylko co 20. mały i średni przedsiębiorca wie, że istnieje rzecznik MŚP, i umie wskazać jego kompetencje. Pozostali albo o nim nie słyszeli, albo nie wiedzą, czym się zajmuje. Publikacja: 18.06.2025 04:34 Przedsiębiorcy nie wiedzą, co robi ich rzecznik Foto: Tomasz Sitarski Aleksandra Fandrejewska Tylko 11 na 200 menedżerów poprawnie wymieniło kompetencje rzecznika małych i średnich przedsiębiorców (MŚP) w badaniu przygotowanym dla firmy Malcom Finance. Wyniki zaprezentowano w raporcie „Polskie MŚP wychodzą na prostą”. Jedynie 18 proc. badanych menedżerów słyszało o rzeczniku MŚP i wie, czym się zajmuje, 40 proc. słyszało, ale nie potrafi wskazać jego kompetencji. Pozostałych czterech na dziesięciu przyznało, że nie zna tej instytucji. Tylko 5,5 proc. poprawnie wymieniło kompetencje. Foto: Tomasz Sitarski Co to za urząd rzecznik MŚP Rzecznik MŚP został powołany w 2018 r. do reprezentowania interesów mikro-, małych i średnich firm w kontaktach z administracją państwową. W opublikowanym w połowie maja raporcie „Wizerunek małych i średnich przedsiębiorców w Polsce” 70 proc. przedsiębiorców stwierdziło, że warunki prowadzenia biznesu w Polsce są trudne i mogłyby być ułatwione przez państwo. Niepewność sytuacji gospodarczej i otoczenia biznesowego jest wskazywana przez przedsiębiorców jako jedna z podstawowych barier prowadzenia biznesu we wszystkich badaniach (także w miesięcznym indeksie koniunktury PIE). W raporcie „Polskie MŚP wychodzą na prostą” zmiany prawne i legislacyjne wskazał co trzeci respondent jako zagrożenie dla bezpieczeństwa finansowego firmy. – Według najnowszych danych GUS w maju 2025 r. aż jedna trzecia przedsiębiorstw z sektora transportu i gospodarki magazynowej wskazywała niejasne, niespójne i niestabilne przepisy prawne jako jedną z głównych barier w prowadzeniu działalności. W sektorze TSL zdecydowaną większość stanowią małe i średnie firmy. Dlatego świadomość istnienia rzecznika MŚP oraz możliwości wsparcia legislacyjnego mogłaby istotnie wzmocnić stabilność i rozwój tego kluczowego dla gospodarki obszaru – uważa Marcin Wawrzkiewicz, country manager Malcom Finance w Polsce.
Prof. Jan Klimek, prezes Związku Rzemiosła Polskiego, uważa, że to źle, iż przedsiębiorcy nie wiedzą o istnieniu instytucji rzecznika. I jest to zaniechanie, z którym musi poradzić sobie sam rzecznik i jego biuro. Zaznacza przy tym, że współpraca ZRP i rzecznika jest dobra. Przedstawiciele rzemiosła wiele razy zwracali się do rzecznika MŚP o wsparcie przy naruszeniu prawa przez urzędy. – Urząd pani Majewskiej interweniował, przygotowując wnioski o wyjaśnienia, zmianę decyzji czy ponowne rozpatrzenie sprawy. Współpraca pomiędzy naszymi instytucjami pozwala łatwiej wskazywać punkty zapalne na linii rzemieślnik–urząd i w dalszej kolejności je neutralizować dzięki działaniom rzecznika – dodaje Jan Klimek.
Nie znają, bo nie potrzebują? Jakie działania podejmuje rzecznik MŚP? Cezary Kaźmierczak, prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, przewrotnie zauważa, że najlepiej byłoby, gdyby 99 proc. przedsiębiorców nie znało instytucji rzecznika MŚP. – To by znaczyło, że nie muszą jej znać, bo nie mają takiej potrzeby, nie mają problemów związanych z administracją czy na styku biznes–urząd–państwo – mówi szef ZPP. Działalność interwencyjną rzecznika ocenia pozytywnie. – To jest instytucja, która ma wspierać przedsiębiorcę w sytuacjach konfliktowych, po to, by jemu pomóc, a także by inni nie musieli w przyszłości zmierzyć się z podobnymi problemami. I to robi – dodaje. Ze sprawozdania z działalności rzecznika w ubiegłym roku wynika, że przedsiębiorcy zgłosili ponad 3,47 tys. spraw z prośbą o interwencję. Procedowanych było w zeszłym roku prawie 1,8 tys. takich indywidualnych spraw, 1,2 tys. było rozstrzygniętych. Z informacji przekazanych przez regionalne biura wynika, że najwięcej wniosków dotyczyło ubezpieczeń społecznych, sporów cywilnych i egzekucji cywilnych. Wydział prawno-legislacyjny rzecznika wydał zaś prawie 900 opinii w sprawie różnych projektów legislacyjnych. – Wyniki raportu są dla mnie zarówno ważnym sygnałem, jak i zobowiązaniem. Z jednej strony cieszy fakt, że badani mieli kontakt choćby pośredni z informacją o istnieniu instytucji rzecznika MŚP. Z drugiej wyraźnie widać, że wciąż potrzebna jest konsekwentna komunikacja, aby przedsiębiorcy w Polsce nie tylko wiedzieli o rzeczniku, ale przede wszystkim, co konkretnie może on dla nich zrobić. Wyniki raportu traktuję jako mobilizację do jeszcze intensywniejszej obecności w mediach, podczas wydarzeń branżowych i bezpośrednich spotkań z przedsiębiorcami w całej Polsce – skomentowała wyniki badania Agnieszka Majewska, rzecznik małych i średnich przedsiębiorców. – Niepokojący pozostaje fakt, że aż jedna trzecia ankietowanych postrzega zmiany regulacyjne jako główne zagrożenie dla stabilności ich biznesu. To pokazuje, jak istotna jest przewidywalność prawa oraz jakość procesu legislacyjnego. Dlatego tak ważne są działania rzecznika: wskazywanie barier, postulowanie uproszczeń, prowadzenie przeglądu przepisów sektorowych i dbanie o to, by regulacje powstawały z poszanowaniem zasady proporcjonalności – dodała. Rząd zapowiedział poszerzenie kompetencji rzecznika. Ma reprezentować nie tylko mały i średni biznes, ale cały, włącznie z rolnikami.



