Jak uregulować obowiązki informacyjne przedsiębiorców

Zapraszamy do zapoznania się z uwagami Związku Rzemiosła Polskiego, które zostały przekazane do Ministerstwa Gospodarki do propozycji zmian w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Proponowane w ustawie rozwiązania dotyczą przede wszystkim przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
 
Związek wskazał sposoby uregulowania obowiązku posiadania przez przedsiębiorcę tytułu prawnego do nieruchomości, pod adresem której prowadzi działalność. Celem tej zmiany jest ograniczenie przypadków posługiwania się dowolnymi adresami, bez wiedzy i zgody faktycznych właścicieli nieruchomości.
 
ZRP dobrze ocenił zmianę, która polega na uszczegółowieniu przepisów ustawy o SDG o informacje przekazywane, m.in. do urzędów skarbowych o formie wpłaty zaliczki w podatku dochodowym, rodzaju prowadzonej dokumentacji rachunkowej. Obecnie, pomimo, że większość tych informacji zawierały wnioski CEIDG-1 – organy skarbowe nie zawsze uznawały, że zostały w tym zakresie skutecznie powiadomione przez przedsiębiorcę.
 
Eksperci Związku zaproponowali także umożliwienie pełnomocnikom, w tym podmiotom prowadzącym dokumentację rachunkową przedsiębiorcy i posiadającym upoważnienie do składania deklaracji podatkowych w formie elektronicznej (UPL) a także przesyłającym deklaracje do ZUS sygnowane certyfikowanym podpisem elektronicznym – dokonywanie w imieniu przedsiębiorców zmian we wpisach do CEIDG.
 
Poparcia nie uzyskało natomiast uchylenie przepisów z informacjami o spółkach cywilnych, w których prowadzi działalność przedsiębiorca. Po raz kolejny Związek wnioskował o uchylenie przepisu, nakładającego na przedsiębiorcę składającego wniosek o wpis do CEIDG listem poleconym, obowiązku notarialnego poświadczenia jego podpisu. Zdaniem ZRP obowiązek ten  powinien zostać zlikwidowany, przynajmniej w zakresie zmian dokonywanych we wpisie.  

Więcej informacji w załączniku.