„Darmowe certyfikaty wydane płatnikom składek do elektronicznych rozliczeń nie stracą ważności 21 lipca br. Bezpieczny podpis elektroniczny będzie wprowadzany stopniowo. Dziś w sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych odbędzie się pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy, który przewiduje przedłużenie ważności certyfikatów używanych przez płatników składek w elektronicznych rozliczeniach z ZUS” – czytamy w Rzeczpospolitej.
„Planowana nowelizacja sprawi, że certyfikaty wydawane przez ZUS nie utracą automatycznie ważności 21 lipca br., ale stopniowo – po upływie rocznego terminu od ich wystawienia. ZUS nie będzie bowiem po tym dniu wydawać bezpłatnych certyfikatów na dyskietkach przeznaczonych do podpisywania przesyłek w programie Płatnik”.
„Okres przejściowy ma spowodować, że w lipcu nie będzie zatorów i opóźnień w rozliczeniach firm z ZUS, a jednocześnie nie nastąpi spiętrzenie wniosków o kwalifikowane certyfikaty”.
„- To dobrze, że proponuje się okres przejściowy. Szkoda jednak, że przymusza się ludzi do używania bezpiecznego podpisu elektronicznego. To problem, szczególnie dla starszych osób, a dla firm zatrudniających niewiele ponad pięciu pracowników to także spory koszt. Wprowadzanie takiego obowiązku powinno trwać znacznie dłużej, np. 10 lat” – uważa Jerzy Bartnik, prezes Związku Rzemiosła Polskiego.