Prezes Związku Rzemiosła Polskiego Jerzy Bartnik przesłał na ręce Domiceli Kopaczewskiej, przewodniczącej Podkomisji Nadzwyczajnej zajmującej się projektem poselskiego projektu zmian w systemie oświaty, uwagi i propozycje ZRP.
W swoich uwagach ZRP proponuje m.in. pozostawienie w systemie szkół ponadgimnazjalnych techników uzupełniających. Planowana likwidacja uzupełniających techników odebrałaby absolwentom zasadniczej szkoły zawodowej naturalną ścieżkę dalszego kształcenia zawodowego, zmuszając do kontynuowania nauki w kierunku kształcenia ogólnego.
ZRP chce również, aby wykształcenie było podzielone nie na cztery (jak dotychczas), ale trzy rodzaje, tj. wykształcenie podstawowe, gimnazjalne i średnie. Traktowanie zasadniczej szkoły zawodowej jako odrębnego rodzaju wykształcenia utrwala marginalizację tego typu szkoły. Nauka w ZSZ będzie trwać 3 lata (tak jak liceum) i absolwenci mogą uzyskać zarówno świadectwo ukończenia szkoły, jak też dokument potwierdzający kwalifikacje zawodowe w postaci dyplomu potwierdzającego kwalifikacje lub świadectwa czeladniczego. Dlatego, podobnie jak np. w Niemczech czy Austrii, ukończenie tego rodzaju szkoły powinno być traktowane jako zdobycie średniego wykształcenia.
Związek Rzemiosła Polskiego zwraca również uwagę na to, że warunku udzielania szkołom dotacji za uczniów powinny być jednakowe zarówno dla szkół niepublicznych, jak i prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Zdaniem ZRP, planując zmiany w systemie oświaty (w tym kształcenia zawodowego), nie można prowadzić do osłabiania tego, co wypracowano z ogromnym zaangażowaniem społecznym i co dzisiaj możemy określić, jako dorobek polskiej kultury edukacyjnej. Wyniki badań PISA ewidentnie wskazują na znaczny postęp, a nawet sukces, polskiej młodzieży, jeśli chodzi o rozwój ogólnych kompetencji. W tej sytuacji priorytetowe działania powinny dotyczyć edukacji zawodowej.
Treść uwag ZRP w załączeniu.