Przedstawiony do konsultacji projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty wprowadza zasadnicze zmiany w strukturze instytucji oświatowych zajmujących się realizacją zadań systemu edukacji, a w konsekwencji nowy podział odpowiedzialności za te zadania.
Propozycje zmian dotyczą także nowej struktury szkół ponadgimnazjalnych, oraz systemu egzaminowania, wprowadzenia nowych form edukacji zawodowej przewidzianych do realizacji przez szkoły i palcówki oświatowe, nadzoru pedagogicznego, możliwości grupowania szkół wspólnie zarządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Zmiany są wielowątkowe i przewidziane do stopniowego wdrożenia w perspektywie kilku lat.
Zdaniem projektodawców proponowane rozwiązania mają poprawiać systemu egzaminów zewnętrznych i efektywniejsze prowadzenie nadzoru pedagogicznego. Zadania obecnego kuratora oświaty przewiduje się przesunąć w części do jednostek samorządu terytorialnego i częściowo do mających powstać nowych instytucji: Regionalnych Ośrodków Jakości Edukacji. To rozwiązanie ma wpłynąć na rozwój lokalnej gospodarki oraz rynek pracy w danym regionie, gdyż z założenia to jednostki samorządu terytorialnego najlepiej znają potrzeby lokalnego rynku pracy.
Niestety w projektowanych zmianach niemalże całkowicie pominięto organizacje pracodawców. Zdaniem Związku Rzemiosła Polskiego ich zaangażowanie w zadania systemu edukacji zawodowej może przynieść przecież wymierne efekty w postaci większego udziału pracodawców w procesie szkolenia zawodowego, zwłaszcza w zakresie szkolenia praktycznego, praktyk zawodowych, staży i doskonalenia nauczycieli przedmiotów zawodowych.
W procesie debaty na temat zamierzonych kierunków reformy w systemie kształcenia zawodowego wielokrotnie podkreślano potrzebę wyeksponowania tej właśnie części edukacji. Proponowane zmiany w ocenie środowiska pracodawców – rzemieślników utrwalają sytuację marginalizacji kształcenia zawodowego, tym bardziej, że nie kwalifikują absolwenta ZSZ jako osoby z wykształceniem średnim. Planowane instytucje oświatowe już nawet w swoich nazwach nie nawiązują do kształcenia zawodowego. Czy w takich warunkach możliwe jest skuteczne realizowanie hasła „Szkoła zawodowa szkołą pozytywnego wyboru”?
Projekt ustawy o systemie oświaty będzie jednym z tematów organizowanego dla przedstawicieli Izb rzemieślniczych i ZDZ Ogólnopolskiego Seminarium „Uczenie się przez całe życie instrumentem dialogu społecznego w procesie rozwiązywania problemów rynku pracy w dniach 11-12 kwietnia 2011 roku u Katowicach i Ustroniu.
Więcej informacji i wszystkie postulaty w załączniku.