Pozycja MŚP we współczesnej Europie

Dziesięć lat od rozpoczęcia kryzysu finansowego i przyjęcia „Small Business Act” dla europejskich MŚP, Komisja Europejska przedstawiła na Zgromadzeniu MŚP, które odbyło się w Grazie w dniach 19-21 listopada 2018 r., Ocenę Wydajności sektora MŚP. Jak pokazują ostatnie badania SMEunited Barometer, średnie i małe przedsiębiorstwa nie tylko wróciły do poziomu sprzed kryzysu, ale w ciągu ostatnich lat stały się głównym motorem wzrostu gospodarczego w Europie oraz gwarantem nowych miejsc pracy.

W reakcji na nowe dane przedstawione przez Komisję Europejską, Prezydent SMEunited Ulrike Rabmer-Koller nie kryła zadowolenia z pozytywnych wyników badań i uznania dużego wpływu MŚP na europejską gospodarkę. Dodała jednak, że obecny wzrost napędzany jest głównie przez popyt wewnętrzny, tymczasem zagrożeniem dla sektora MŚP są czynniki zewnętrzne związane z konfliktami handlowymi i Brexitem. Przedsiębiorcy oczekują od polityków pracy nad szukaniem pozytywnych rozwiązań, które zminimalizowałyby te zagrożenia. Dlatego Prezydent SMEunited zachęcała europejskich i krajowych polityków, aby przez wzgląd na przyszłość Europy wzmacniali pozycję firm z sektora MŚP oraz reagowali na ich obawy związane z zagrożeniami.

Podczas Zgromadzenia Prezydent Ulrike Rabmer-Koller przedstawiła również priorytetowe postulaty MŚP dotyczące następnej kadencji legislacyjnej, podkreślając, że musi zostać uznana rola, jaką małe i średnie przedsiębiorstwa odgrywają w gospodarczym i społecznym rozwoju. Europie potrzebne jest społeczeństwo przedsiębiorcze, a firmom otoczenie sprzyjające rozwojowi. Jako główne wyzwania dla sektora MŚP wymieniła dostęp do wykwalifikowanego personelu, zmniejszenie biurokracji oraz odpowiednie środki finansowe, które są istotnym czynnikiem umożliwiającym małym przedsiębiorcom wykorzystywanie możliwości, które stwarza dla biznesu cyfryzacja, gospodarka o obiegu zamkniętym oraz rynki globalne.

Zgromadzenie MŚP było sztandarowym wydarzeniem Europejskiego Tygodnia MŚP, ogólnoeuropejskiej kampanii mającej na celu promocję przedsiębiorczości w Europie. Pomaga obecnym przedsiębiorcom znaleźć informacje na temat dostępnego wsparcia i stara się zachęcić więcej osób do założenia własnej firmy. Koordynowane przez Komisję Europejską kampanie obejmują wydarzenia przez cały rok. Główne wydarzenie Europejskiego Tygodnia MŚP organizowane jest co roku we współpracy ze Zgromadzeniem MŚP i ceremonią rozdania nagród w ramach promocji Enterprise Enterprise.

Ze strony Związku Rzemiosła Polskiego w Zgromadzeniu MŚP wzięła udział Pani Edyta Doboszyńska – Dyrektor Generalny.

MEMORANDUM FOR THE EUROPEAN ELECTIONS 2019