Prezes Związku Rzemiosła Polskiego Jerzy Bartnik wspólnie z przedsiębiorcami branży motoryzacyjnej, reprezentantami rzeczoznawców, Polskiej Izby Ubezpieczeń. PZU i Komisji Motoryzacyjnej ZRP spotkali się z Piotrem Nowakiem wiceministrem finansów.
Spotkanie miało charakter konsultacyjny i dotyczyło pomysłu uszczelnienia systemu VAT przez wprowadzenie jako obowiązku fakturowego rozliczania szkód z OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Faktura dla potwierdzenia naprawy miałaby być absolutną zasadą. Wyjątki, tj. rozliczenie na tzw. kosztorys, byłyby możliwe, ale obwarowane dodatkowymi warunkami, na przykład obowiązkiem przeprowadzenia badań technicznych. Poruszono także problematykę szarej strefy, napraw, VAT.
Uszczelnienie systemu napraw mogłoby wzbogacić budżet nawet o kilka miliardów złotych, przekonywała strona branży motoryzacyjnej. Mówiono o ograniczeniach, które dla systemu faktur stawia Kodeks cywilny, dyrektywy, zasada wyboru sposobu naprawy szkody i zasada pełnego odszkodowania. To dla przedsiębiorców sektora motoryzacyjnego są ważne przeszkody w prowadzeniu działalności i należy je zlikwidować.
Po spotkaniu wrażenia uczestników z różnych stron rynku były bardzo zgodne – MF jest tym razem bardzo zdeterminowane, by projekt zastąpienia kosztorysów fakturami przy OC ppm wprowadzić. Pomysł oczywiście generalnie podoba się warsztatom.
Kolejne spotkanie konsultacyjne przewidziane jest za 2 tygodnie a rozmowy mają dotyczyć już bardziej szczegółowych rozwiązań, choćby kwestii pokonania przeszkody wynikającej z kodeksu cywilnego, że poszkodowany może wybrać sposób naprawienia szkody (zapłata lub przywrócenie stanu poprzedniego).