Choć złoto osiąga ostatnio coraz wyższą cenę na światowych rynkach, polskie firmy na razie nie podnoszą cen swoich produktów. Wkrótce może się okazać, że wyroby jubilerskie jednak podrożeją.
Zdaniem Janusza Kowalskiego, przewodniczącego Komisji Złotniczo-Jubilerskiej Związku Rzemiosła Polskiego małe zakłady notują spadek sprzedaży swoich produktów. Według Kowalskiego taki efekt jest wynikiem ogólnego ubożenia społeczeństwa. Jak mówi ekspert ZRP w Gazecie Wyborczej, w związku z niepewną sytuacją gospodarczą Polacy wolą inwestować w mieszkania, czy samochody, niż w biżuterię.
Ceny kruszcu mają największy wpływ na koszt produktów najmniej przetworzonych – złotych łańcuszków albo gładkich obrączek. W przypadku wyrobów, takich jak pierścionki z diamentami, większa część ceny produktu to koszt kamieni i pracy rzemieślnika.
Złoto nadal postrzegane jest jako bezpieczna inwestycja, a przy wahaniach na rynku USA, czy UE stanowi pożądany kapitał. Dlatego analitycy prognozują, że sytuacja szybko nie ulegnie zmianie się i kruszec będzie dalej drożał.
Więcej: wyborcza.pl
20.07.2011
Więcej: LINK