Posiedzenie Podkomisji stałej ds. kształcenia zawodowego Sejmu RP

22 lipca w gmachu Sejmu RP odbyło się posiedzenie Podkomisji stałej ds. kształcenia zawodowego. Tematem posiedzenia była dyskusja na temat statusu nauczyciela kształcenia praktycznego i teoretycznego.

Związek Rzemiosła Polskiego reprezentowała Pani Justyna Kądziela, Dyrektor Zespołu Oświaty Zawodowej i Problematyki Społecznej.

Główna cześć dyskusji poświęcona była ustawie o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz innych ustaw (Nr UD199 w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów). Obecnie trwają prace nad zrównaniem tygodniowym obowiązkowego wymiaru zajęć nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych i nauczycieli praktycznej nauki zawodu do wymiaru 18 godzin. Do tej pory pensum nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe, w tym szkołach specjalnych i szkolenia rzemieślniczego w okręgowych ośrodkach wychowawczych, schroniskach dla nieletnich oraz zakładach poprawczych oraz na kwalifikacyjnych kursach zawodowych wynosi 18 godzin. Natomiast pensum nauczycieli praktycznej nauki zawodu we wszystkich typach szkół i na kwalifikacyjnych kursach zawodowych, określane jest przez organ prowadzący szkołę,  z tym że wymiar ten nie może przekraczać 20 godzin.

Ministerstwo Edukacji Narodowej przekazało również informację o niedawno co ogłoszonym konkursie pn. „Studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w kształceniu zawodowym”. Celem inicjatywy jest organizacja bezpłatnych, trzysemestralnych studiów podyplomowych umożliwiających uzyskanie kwalifikacji do nauczania kolejnego przedmiotu lub prowadzenia kolejnych zajęć zawodowych. Dodatkowo projekt obejmuje organizację dwutygodniowych praktyk dla studentów studiów I i II stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe – celem zainteresowania ich podjęciem pracy w szkolnictwie branżowym. O dofinansowanie mogą ubiegać się uczelnie spełniające kryteria określone
w regulaminie naboru.

Studia będą prowadzone w 18 obszarach zawodowych, w których zidentyfikowano największe zapotrzebowanie na nauczycieli zawodu, obejmujących następujące zawody:

  • Technik programista
  • Technik elektryk, elektryk (z elementami elektromechaniki)
  • Technik budownictwa, murarz-tynkarz (z elementami betoniarstwa i konstrukcji)
  • Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej
  • Technik automatyk, automatyk
  • Technik pojazdów samochodowych, mechanik (z elementami elektromechaniki i mechatroniki)
  • Technik mechanik, operator obrabiarek skrawających (z elementami ślusarstwa)
  • Technik logistyk, magazynier logistyk
  • Technik robót wykończeniowych w budownictwie
  • Technik elektronik, elektronik
  • Technik spawalnictwa, monter systemów rurociągowych
  • Technik montażu i automatyki stolarki budowlanej
  • Technik dekarstwa, dekarz (z elementami ciesielstwa i blacharstwa)
  • Opiekun w domu pomocy społecznej
  • Technik mechatronik, mechatronik
  • Technik robotyk
  • Asystent osoby niepełnosprawnej
  • Opiekun osoby starszej

Na posiedzeniu Podkomisji poruszono także kwestie dotyczącą starzejącej się kadry nauczycieli przedmiotów zawodowych. Z badań prowadzonych przez Instytut Badań Edukacyjnych wynika, że atrakcyjność pracy nauczyciela w dużym stopniu zależy od odpowiedniego poziomu wynagrodzenia, dobrej organizacji pracy szkół oraz pozycji zawodu w społeczeństwie. Niestety w Polsce dyrektorzy szkół nie mają wystarczających narzędzi, którymi mogliby zachęcić do pracy w szkołach absolwentów uczelni wyższych, szczególnie technicznych. Dlatego należałoby zmienić nie tylko sposób organizacji pracy nauczycieli w szkołach publicznych, ale także sposób rekrutowania kandydatów na nauczycieli oraz dać godne wynagrodzenie nauczycielom. To zwiększy ich status społeczny i podniesie prestiż zawodu.

Ministerstwo Edukacji Narodowej mając świadomość, że obecne przepisy prawa regulujące status zawodowy nauczycieli wymagają zmian systemowych odpowiadających wyzwaniom współczesnej edukacji, podjęło decyzję o wznowieniu prac Zespołu do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty, z udziałem strony rządowej, związków zawodowych i samorządu terytorialnego. Jego zadaniem jest wypracowanie rozwiązań systemowych dotyczących polityki oświatowej w zakresie praw i obowiązków pracowników oświaty, w szczególności w zakresie finansowania oświaty, wynagradzania nauczycieli, awansu zawodowego, czasu i warunków pracy nauczycieli.