Nowa dyrektywa o prawach konsumentów – skutki dla MŚP

Europejska Unia Rzemiosła, Małych i Średnich Przedsiębiorstw (UEAPME) zgłasza zastrzeżenia do propozycji zawartych w nowym projekcie dyrektywy w sprawie praw konsumentów, wzywając do zawężenia definicji „umowy zawieranej poza lokalem przedsiębiorstwa”.

Trwają prace nad projektem dyrektywy w sprawie praw konsumentów. UEAPME zwraca uwagę, że jest to dobra okazja do zmiany definicji „umowy zawieranej poza lokalem przedsiębiorstwa”, która w obecnym kształcie może szkodzić szczególnie małym przedsiębiorstwom, często świadczącym swoje usługi poza siedzibą, bezpośrednio u klienta.

Najnowszy projekt dyrektywy zakłada bowiem, że wszelkie umowy negocjowane poza siedzibą przedsiębiorcy podlegać będą: po pierwsze, regulacji, która mówi, iż konsument może w ciągu 14-dni kalendarzowych wycofać się z umowy bez podawania przyczyny, i po drugie, obowiązkowi udzielania przez przedsiębiorcę szczegółowych informacji o prawach przysługujących konsumentowi z tytułu zawarcia umowy, nawet w sytuacji, gdy relacje przedsiębiorca-konsument zostały nawiązane z inicjatywy konsumenta. Takie rozwiązanie stanowić będzie ogromne obciążenie dla małych firm i rzemieślników, w przypadku których na porządku dziennym jest odwiedzanie domów konsumentów, gdyż warunkuje to możliwość przygotowania konkretnej oferty.

Należy jednocześnie podkreślić, że UEAPME nie kwestionuje potrzeby ochrony praw konsumenta, jednak stoi na stanowisku, że nowe zmiany proponowane w projekcie dyrektywy w sprawie praw konsumentów, są sprzeczne z przyjętym przez Unię Europejską programem „Small Business Act” i zawartą w nim zasadą „Think small first” („Najpierw myśl z perspektywy małego”), nie wspominając już o codziennych realiach związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Więcej informacji: LINK