Małe i średnie firmy chętnie angażują się w eksport. Jak wynika z danych GUS 12,4 proc najmniejszych firmy (poniżej 10 pracowników) deklaruje prowadzenie działań eksportowych – informuje portal „Gazety Wyborczej”.
Cały sektor mikro i MŚP to jedna czwarta polskiego eksportu. Niektóre przedsiębiorstwa za granicę wysyłają ponad połowę swoich produktów. Firmy usługowe prowadzą jednak działalność głównie w kraju.
Bardzo wiele zależy od podejmowanej działalności. Przykładowo architektura i kosmetyka to te branże, które dużo chętniej inwestują w rynek lokalny, natomiast firmy zajmujące się produkcją maszyn czy mebli znacznie częściej podbijają rynki zagraniczne.
Do działalności po za Polską może zachęcić stabilność, jaką mają firmy sprzedające swoje produkty za granicę. Eksporterzy dużo łagodniej przechodzą przez wszelkie zawirowania gospodarcze. Jednak co do dochodów nie ma już podobnej prawidłowości – raz wyższe są w firmach działających na rynku lokalnym, raz w eksportowych.
Jedno jest pewne – eksport zmusza do podejmowania znacznie szerszych działań rozwojowych, a co za tym idzie stałego podnoszenia innowacyjności.
Więcej: gazeta.pl
31.08. 2015
Patrycja Maciejewicz
LINK