Firmy rodzinne pełnią kluczowa rolę w europejskiej gospodarce

W dwumiesięczniku „UniaEuropejska.pl” ukazał się artykuł autorstwa wiceprezesa Związku Rzemiosła Polskiego Jana Klimka, który przedstawia wartość, jaką dla gospodarki europejskiej, a co za tym idzie także polskiej stanowią firmy rodzinne.

Przytaczając słowa Angeli Merkel, Kanclerza Niemiec, wiceprezes wskazuje, że firmy rodzinne mają wyjątkową specyfikę związaną z planowaniem biznesu nie na kilka, a na kilkadziesiąt lat. Przekazywanie firmy z pokolenia na pokolenie zmusza do podejmowania decyzji o przyszłości przedsiębiorstwa często nawet z dwudziestoletnim wyprzedzeniem. Ta specyfika powoduje, że firmy rodzinne są podmiotami gospodarczymi o niezwykłym potencjale rozwojowym i stanowią wyjątkowo stabilny element rynku.

Z badań Komisji Europejskiej wynika, że firmy rodzinne, zarówno duże, jak i te najmniejsze stanowią około 60 proc. przedsiębiorstw Unii, a ich potencjał zatrudnienie zamyka się w granicach 40-50 proc. rynku pracy. Jak zaznacza Jan Klimek – tak duża grupa przedsiębiorstw nie może pozostać bez wsparcia instytucjonalnego i prawnego. Przytoczone przez wiceprezesa ZRP przykłady, wskazują, że różne kraje europejskie, w tym Polska, dostrzegają potencjał firm rodzinnych. Jednak uregulowania prawne czy wsparcie instytucji państwowych i okołobiznesowych jest nierównomierne i zmienne na terenie Unii Europejskiej.

Jan Klimek przytacza zalety firm rodzinnych, a wśród nich: przywiązanie do tradycyjnych wyrobów i usług, popartych ich wysoką jakością; istotny wpływ na zatrudnienie w poszczególnych regionach, a co za tym idzie stabilizacja rynku pracy; znacznie łatwiejsze opieranie się wszelkim kryzysom. Choćby z tych względów konieczne jest większe zainteresowanie Unii Europejskiej tymi podmiotami gospodarczymi i stworzenie im prawnych możliwości do rozwoju.

Wśród postulatów do KE wiceprezes ZRP wymienia: ujęcie biznesów rodzinnych w danych Eurostatu, stworzenie spójnej podstawy prawnej umożliwiającej przekazywanie firmy w ręce kolejnych pokoleń (w tym szczególne uwzględnienie przepisów podatkowych), przygotowanie wizji promocji tych przedsiębiorstw ze szczególnym uwzględnieniem tematyki stabilności zatrudnienia, wspieranie poziomu zrzeszania się firm rodzinnych w Europie.

Dwumiesięcznik „UniaEuropejska.pl” Nr 3(232), maj/czerwiec 2015, „Firmy rodzinne w perspektywie unijnej”