Dz.G. Prawna: Resort pracy nie zmieni ubezpieczeń wypadkowych

Jan Klimek, wiceprezes Związku Rzemiosła Polskiego w „Dzienniku Gazecie Prawnej” zaznaczył, że podczas posiedzenia zespołu do spraw ubezpieczeń społecznych komisji trójstronnej, zgłosi postulat, by przedsiębiorcy mieli możliwość ubezpieczania się od wypadków w czasie prowadzenia firmy w sytuacji, gdy równocześnie pracują na etacie.

Prowadzenie działalności gospodarczej i pozostawanie w stosunku pracy oznacza zbieg tytułów ubezpieczenia społecznego. W takiej sytuacji, zgodnie z art. 9 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1442 z późn. zm.), obowiązek odprowadzania składek emerytalnych, rentowych, chorobowych i wypadkowych wynika z umowy o pracę. Podstawą ich wymiaru będzie wskazane w niej wynagrodzenie. W efekcie z tytułu prowadzonej działalności przedsiębiorca nie zapłaci do ZUS nic (musi tylko opłacić ubezpieczenie zdrowotne do NFZ). Wyjątkiem jest sytuacja, gdy zarabia mniej niż minimalne wynagrodzenie – wówczas odprowadzi należności także od przychodów z firmy.

Rozwiązanie to jest niesprawiedliwe, gdy aktywność zawodowa danej osoby koncentruje się wokół firmy, a praca na umowie zajmuje mniej czasu. Nie może ona rozważyć dobrowolnego ubezpieczenia wypadkowego w ZUS, gdyż funkcjonuje ono tylko łącznie z emerytalno-rentowym. Jeżeli chce się zabezpieczyć przed wypadkiem związanym z działalnością, musi kupić prywatną polisę.

Więcej: gazetaprawna.pl
2.05.2014
Michał Kuc
LINK