W siedzibie Związku Rzemiosła Polskiego odbyła się konferencja prasowa pod hasłem „Dynamika wzrostu cen polis OC – NIE ZNAJDUJE UZASADNIENIA”. Głównym motywem zorganizowania konferencji było podniesienie cen ubezpieczeń komunikacyjnych przy jednoczesnym ciągłym obniżaniu kosztów usług naprawczych. Spotkanie zorganizowane zostało przez Związek Rzemiosła Polskiego oraz Polską Izbę Motoryzacji (PIM).
Prezes PIM, Roman Kantorski podkreślił, że zmniejszanie tych kosztów jest efektem ich optymalizacji przez Towarzystwa Ubezpieczeniowe. Na obniżenie wartości naprawy powypadkowej , jego zdaniem, ma również wpływ oszacowanie odszkodowania bez oględzin uszkodzonego pojazdu, a także brak konieczności wystawienia przez warsztat faktury.
– Towarzystwa ubezpieczeniowe nie chcą płacić za oryginalne części samochodowe, nie chcą płacić za części, które miałyby właściwą jakość. Zalecają zastępowanie części oryginalnych częściami alternatywnymi, które to części w niektórych przypadkach w ogóle nie nadają się do zastosowania” – powiedział jeden z uczestników konferencji, przedstawiciel niezależnego warsztatu samochodowego zajmującego się naprawą szkód powypadkowych. I dla zobrazowania problemu przedstawił dwa kosztorysy przygotowane przez jego serwis. Obydwa zostały odrzucone przez Towarzystwa Ubezpieczeniowe, a wysokość kosztów naprawy została przez te Towarzystwa znacznie zaniżona. Zwrócił również uwagę na stale rosnący problem sprzedaży wierzytelności związanych ze szkodami powypadkowymi.
Prowadzący spotkanie, przewodniczący Ogólnopolskiej Komisji Rzemiosł Motoryzacyjnych Andrzej Duch podkreślił, że w 2015 r. było 63 tysiące spraw przeciwko firmom ubezpieczeniowym. Z kolei przedstawiciel PIM Janusz Szcześniak przedstawił opracowanie wyceny kosztów wypadków i kolizji drogowych na sieci dróg w Polsce na koniec 2015 roku, z którego wynika że wartość wypadków drogowych spadła o 3,5% w stosunku do roku poprzedniego, a kolizji drogowych wzrosła o 6% w stosunku do roku 2014. Niezrozumiałym jest więc dla niego podnoszenie kosztów polis o ponad 60%.
– Firmy ubezpieczeniowe wpychają wiele warsztatów w szarą strefę – podsumował spotkanie prowadzący. Zabrakło niestety komentarza ze strony przedstawiciela Polskiej Izby Ubezpieczeń, który stwierdził jedynie, że „My nie mamy wpływu na politykę biznesową poszczególnych zakładów ubezpieczeń.”
W konferencji wzięli udział m.in. przedstawiciele organizacji rzemieślniczych, w tym Związku Rzemiosła Polskiego i Cechu Rzemiosł Motoryzacyjnych w Warszawie, Polskiej Izby Motoryzacyjnej, Rzecznika Finansowego, Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, przedstawiciele niezależnych serwisów samochodowych, przedstawiciel Związku Międzynarodowych Przewoźników Drogowych oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń. Obecni byli również przedstawiciele prasy, m.in. Polskiego Radia Trójka oraz Tok FM.
Zdjęcia: LINK