Jak ograniczyć szarą strefę w branży motoryzacyjnej

Związek Rzemiosła Polskiego przesłał do Premier Ewy Kopacz apel o podjęcie działań mających na celu ograniczenie szarej strefy w usługach branży motoryzacyjnej.

W opinii przedstawicieli licznego sektora usług motoryzacyjnych obecny niedoskonały stan prawny regulujący działania firm ubezpieczeniowych w zakresie rozliczeń komunikacyjnych napraw powypadkowych, w tym szereg luk prawnych, dają zakładom ubezpieczeniowym zbyt dużą swobodę w działalności.

Problem dotyczy stosowanych przez ubezpieczycieli, tzw. ryczałtowych rozliczeń napraw powypadkowych objętych odszkodowaniami komunikacyjnymi. Przeważająca, bo 60-procentowa grupa klientów firm ubezpieczeniowych, wybiera ryczałtowe rozliczenia  napraw powypadkowych. Oznacza to wycenę świadczonej usługi w oparciu  o kosztorys sporządzany przez firmę ubezpieczeniową i prowadzi do konieczności  wykonania naprawy po najniższych kosztach, – najczęściej na poziomie akceptowalnym tylko przez firmy działające w szarej strefie.

Nie można pominąć jeszcze jednego aspektu obserwowanych nieprawidłowości- polegającego na stosowaniu rażąco niskich stawek za roboczogodzinę, nie zapewniających minimalnej rentowności w nowoczesnym, legalnie działającym zakładzie.

Do grona ofiar tego typu zjawisk czy procederów, oprócz legalnie działających przedsiębiorców, należy zaliczyć także osoby zatrudniane w szarej strefie – bez opłacanych składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne i fundusz pracy.  

Więcej: LINK