Jubileuszowa, X edycję Konkursu Mikroprzedsiębiorca roku wygrała firma San-Tech – producent śrutownic i piaskarek. Firma corocznie zwiększa sprzedaż o 80 proc., a jej właściciel i twórca Cyprian Marcisz planuje stworzenie sieci franchisingowej w Europie oraz kooperację z dystrybutorami maszyn na rynkach zagranicznych.
Wśród pozostałych nagrodzonych w konkursie organizowanym przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowym znaleźli się: producent innowacyjnych ciągników elektrycznych Intex, firma RKPK z nowatorską usługą tłumaczeń online dla osób niesłyszących oraz Centrum Monitorowania Opinii Internautów badające opinię użytkowników internetu w krajach Europy Środkowej.
Podczas gali zaprezentowano badania dotyczące możliwość wejścia na nowe rynki przez przedsiębiorców z sektora małych firm – „Ekspansja mikrofirm”. Wynika z nich, że mały biznes chce się rozwijać. Aż 21 proc. polskich mikroprzedsiębiorstw zamierza rozszerzyć zasięg swojej działalności w ciągu dwóch lat. Obecnie na więcej niż jednym rynku działa 15 proc. mikroprzedsiębiorców, a 36 proc. firm ma zamiar rozpocząć działania poza granicami kraju. Najczęściej wybierane regiony, które przedsiębiorcy chcą objąć swoją działalnością, to Mazowsze (16 proc.), Śląsk (13 proc.) i Wielkopolska (11 proc.). Natomiast wśród rynków zagranicznych wybór najczęściej pada na Niemcy (34 proc.).
Co decyduje o wyborze tych, a nie innych miejsc jako nowych kluczowych obszarów? W przypadku firm nastawionych na działalność w Polsce najważniejsza okazuje się lokalizacja (38 proc.), natomiast jeśli chodzi o przedsiębiorców planujących rozwój za granicą — największy potencjalny rynek zbytu (31 proc.).