Niebawem ma zostać dokonana nowelizacja rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Ma ona na celu przede wszystkim dostosowanie obecnie obowiązujących przepisów do zmian spowodowanych wprowadzeniem nowego artykułu regulującego kwestię korekty kosztów w przypadku braku zapłaty zobowiązania w odpowiednim terminie.
Związek Rzemiosła Polskiego przesłał do Ministerstwa Finansów opinię dotyczącą projektu zmian rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów. Obowiązkowa korekta kosztów podatkowych w przypadku nie uregulowania długu w określonym terminie stanowi jedną z większych uciążliwości wprowadzonych przedsiębiorcom w ostatnich latach.
W przypadku firm z większą ilością faktur kosztowych monitorowanie płatności jest niezmiernie pracochłonne Duża część nowych obowiązków związanych z rozliczeniami spada na przedsiębiorców, ponieważ słaba koniunktura uniemożliwia często znalezienie dodatkowych środków na wynagrodzenia dla biur rachunkowych. Nawet jeśli firmę stać na dodatkowe wydatki, to część rozliczeń i tak wymaga samodzielnego działania pracodawcy. Wprowadzone przepisy praktycznie wyeliminowały najważniejsze korzyści wynikające z korzystania z uproszczonej ewidencji podatkowej jaką jest podatkowa księga przychodów i rozchodów.
Bardziej precyzyjne powinny być również zdaniem ZRP przepisy rozporządzenia o księdze przychodów i rozchodów, tak, aby można było mieć pewność, że korekta kosztów jest także możliwa w oparciu o konkretną fakturę kosztową oraz, że możliwe jest dokonywanie zapisów księgowych w oparciu o miesięczne raporty fiskalne. Wspomniane przepisy są nie precyzyjne i mogą narażać podatników na niepotrzebne spory z organami skarbowymi.
Pełna treść opinii w załączniku