Zbieg tytułów ubezpieczeń. Opinia Związku Rzemiosła Polskiego

Od 1stycznia 2016 roku wejdą w życie przepisy ustawy z 23 października 2014r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, które wprowadziły inne zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym pracy wykonywanej na podstawie umów zleceń.

Z nowych przepisów wynika, że jeśli zleceniobiorca wykonuje więcej niż jedną umowę, to, co do zasady, składki powinny być opłacane od każdej umowy, chyba, że ubezpieczony przedłoży płatnikowi dokumenty, z których będzie wynikało, iż podstawa ubezpieczenia z tytułu wcześniejszych umów wynosi, co najmniej minimalne wynagrodzenie.

Zdaniem Związku Rzemiosła Polskiego największym problemem jest fakt, że przepisy nie precyzują o  jakie dokumenty chodzi. I jeśli zleceniobiorca nie przedłoży dokumentów płatnik będzie musiał potrącić składki. 
ZRP uważa, że wystarczającym byłoby oświadczenie zleceniobiorcy, że podstawa ubezpieczenia z wcześniejszych umów, jest co najmniej równa minimalnemu wynagrodzeniu. Tak było dotychczas, np.  przy zbiegu tytułów do ubezpieczeń w przypadku  umowy o pracę i działalności gospodarczej, czy umowy zlecenia i z umową o pracę  -  nigdy nie było z tego powodu żadnych problemów. 

Jeżeli nie uprości się sposobu dokumentowania o braku konieczności opłacania składek, ogromnie skomplikuje się płatnikom rozliczenia umów zleceń. Będą zmuszeni do ciągłego korygowania dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych z ZUS.