Przedstawiciele organizacji rzemiosła dyskutowali na temat strategii ZRP podczas warsztatów pt. „Rzemiosło w erze cyfrowej”

28 listopada 2024 r. w siedzibie Związku Rzemiosła Polskiego w Warszawie z inicjatywy Prezesa ZRP, prof. Jana Klimka odbyły się warsztaty pt. „Rzemiosło w erze cyfrowej” z udziałem przedstawicieli  izb i cechów rzemieślniczych z całej Polski. Celem spotkania było wypracowanie założeń Strategii ZRP na lata 2025–2029. Warsztaty poprowadził Prezes ZRP przy wsparciu ekspertów Szkoły Głównej Handlowej Panów Łukasza Grzeszczuka, Marcina Wawryszczuka i Arkadiusza Zalewskiego .

W prezentacji wprowadzającej do dyskusji Prezes ZRP omówił znaczenie otoczenia jako źródła wyzwań, metodykę analizy strategicznej oraz metodykę i narzędzia formułowania strategii zwracając także m.in. uwagę na kwestie związane z wyzwania na przyszłość takie jak  transformacja cyfrowa, wykorzystanie kapitału intelektualnego i sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwie.

Uczestnicy warsztatów pracowali w grupach, których zadaniem było określenie słabych i mocnych stron organizacji, które reprezentują (klasyczna analiza SWOT) oraz określenie działań mających na zachęcanie firm rzemieślniczych do zrzeszania się w lokalnych i regionalnych organizacjach rzemiosła.

Analizując zagrożenia, uczestnicy warsztatów zwrócili m.in. uwagę na problem braku odpowiedniego wynagrodzenia dla mistrzów szkolących uczniów, ograniczenia w korzystaniu z nowoczesnych technologii oraz trudności we współpracy ze szkołami branżowymi, których konsekwencją jest problem w pozyskiwaniu uczniów. Jako główną mocną stronę organizacji rzemiosła wymieniono przede wszystkim kształcenie zawodowe w systemie dualnym oraz ogromy potencjał sieci organizacji zrzeszonych w strukturze Związku Rzemiosła Polskiego.