25 lipca 2024 r. w gmachu Sejmu RP odbyło się posiedzenie Podkomisji stałej ds. kształcenia zawodowego. Posiedzenie poświęcone było dyskusji na temat promocji i zwiększania rangi szkolnictwa zawodowego. Związek Rzemiosła Polskiego reprezentowała Pani Justyna Kądziela, zastępca dyrektora Zespołu Oświaty Zawodowej i Problematyki Społecznej.
Obecne działania Ministerstwa Edukacji Narodowej zorientowane są na większe angażowanie pracodawców w proces kształcenia zawodowego, zarówno na poziomie systemowym, jak i na poziomie regionalnym i lokalnym, jak również na szeroko rozumianą promocję tej ścieżki kształcenia.
Promocję kształcenia zawodowego należy zatem rozumieć dwutorowo, przede wszystkim jako działanie projakościowe służące zwiększaniu rangi tego kształcenia poprze poprawę jakości i efektywności kształcenia, a także jako działania upowszechniające i promocyjne skierowane do pracodawców oraz do uczniów i ich rodziców.
Ministerstwo Edukacji Narodowej przewidziało realizację 4 zadań głównych, tj.:
- prowadzenie dialogu z branżami w zakresie doskonalenia systemu kształcenia zawodowego i rozwoju umiejętności w miejscu pracy,
- wzmocnienie udziału przedstawicieli/lek branż w doskonaleniu systemu kształcenia zawodowego oraz rozwoju rozwoju umiejętności w miejscu pracy,
- upowszechnianie współpracy pracodawców ze szkołami,
- opracowanie propozycji rozwiązań organizacyjno-prawnych służących pozyskiwaniu specjalistów/ek z rynku pracy w kształceniu zawodowym.
Ponadto mając na uwadze zmieniające się trendy na rynku pracy oraz związane z tym postulaty zgłaszane przez stronę społeczną, jak również 5-letni okres od ustalenia treści programowych dla doradztwa zawodowego, zostanie dokonany przegląd przepisów dotyczących doradztwa zawodowego , ze szczególnym uwzględnieniem treści nauczania na poszczególnych etapach kształcenia i w różnych typach szkół. Przewiduje się również od bieżącego roku szkolnego kontrole zgodności organizacji doradztwa zawodowego z przepisami prawa oświatowego, które wykonywane będą w ramach nadzoru pedagogicznego przez kuratorów oświaty w szkołach podstawowych. Na podstawie wyników tych kontroli będą podejmowane decyzje odnośnie wprowadzenia ewentualnych zmian w systemie doradztwa zawodowego.
Jednocześnie planowane jest przygotowanie przez Instytut Badań Edukacyjnych rozwiązania cyfrowego wspierającego wybór zawodu i dalszej ścieżki kształcenia, z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, zaś przez Ośrodek Rozwoju Edukacji utworzenie i upowszechnienie portalu wspierającego rozwój i promocję kształcenia zawodowego.
W ramach działań promocyjnych skierowanych do pracodawców oraz do uczniów i ich rodziców, Ministerstwo Edukacji Narodowej przewiduje:
- udział przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz placówek podległych i nadzorowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w wydarzeniach organizowanych przez branże, w tym poprzez organizację stoisk edukacyjnych poświęconych kształceniu zawodowemu, na targach/kongresach/wydarzeniach branżowych,
- publikację artykułów promocyjnych w prasie branżowej, w zakresie upowszechniania współpracy pracodawców ze szkołami (w tym celu zidentyfikowano ponad 300 tytułów prasowych w różnych branżach),
- promocję kształcenia zawodowego w mediach poprzez kampanię w radio i telewizji,
- organizację cyklicznego konkursu dla przedstawicieli branż w zakresie zaangażowania pracodawców w kształcenia zawodowe w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu.