26 lutego Komisja Europejska opublikowała dokument pn: Sprawozdanie krajowe – Polska 2016 (Country Report – Poland 2016). Dokument trafił do konsultacji do Związku Rzemiosła Polskiego.
Związek, w kwestii kształcenia zawodowego podziela większość spostrzeżeń Komisji Europejskiej dotyczących obszaru edukacji. Zdaniem ZRP jednak, zbyt mało uwagi poświęcono kształceniu zawodowemu. Związek od szeregu lat postulował nawiązanie szerszej współpracy szkół zawodowych z pracodawcami i ich organizacjami, by rozmawiać z nimi na temat potrzeb realnej gospodarki, z drugiej strony zaś, by wspólnie organizować praktyczną naukę zawodu. Ponieważ tylko takie podejście może przynieść efekty w odniesieniu do poziomu nauki, lepszego przygotowania absolwenta i otwarcia przed nim perspektyw zatrudnienia. Ponadto w sprawozdaniu Komisji brakuje pozytywnych przykładów w zakresie przygotowania kadr dla gospodarki z udziałem pracodawców.
Nie ma ani słowa o formule przygotowania zawodowego młodocianych pracowników, jak również osób dorosłych, realizowanej przez rzemiosło w systemie dualnym.
Dobrze, że w sprawozdaniu nie zabrakło odniesień KE do wyzwań w zakresie inwestycji. Mikro i mali przedsiębiorcy reprezentowani przez Związek Rzemiosła Polskiego od lat domagają się poprawy otoczenia biznesu i funkcjonowania administracji publicznej, jak również zachęt inwestycyjnych – stymulujących również inwestycje w mikroprzedsiębiorstwach z branż rzemieślniczych, które dzięki specyficznym cechom, niepowtarzalności, jakości usług i produktów, przy właściwym wsparciu mogą z powodzeniem wchodzić na ścieżkę rozwoju opartą na innowacjach – na ich skalę możliwości i odpowiednio do zapotrzebowania rynku. Te firmy również tworzą miejsca pracy i wnoszą wartość dodaną w wielu obszarach życia społecznego i gospodarczego, w tym w obszarze edukacji, o czym obszernie była mowa powyżej.
Szkoda, że w tym kontekście Komisja Europejska w swoim sprawozdaniu nie odnosi się do programu Small Business Act. Naszym zdaniem, jego słuszne założenia i benchmarki powinny być przypominane na każdym kroku i powinny stać się również elementem oceny w ramach Semestru Europejskiego.
Pełen tekst stanowiska: