
Samorząd gospodarczy rzemiosła to sieć aktywnych organizacji, na którą składają się ponad 450 cechów, 25 izb rzemieślniczych oraz Związek Rzemiosła Polskiego.
Jednym z najważniejszych zadań organizacji rzemieślniczych jest nauczanie zawodu.
Ponad 23 tysiące rzemieślników realizuje obecnie dualne kształcenie zawodowe w rzemiośle, którego wyróżnikiem jest egzamin czeladniczy, dostarczający uczniom rzemiosła kwalifikacji w postaci Świadectw czeladniczych, w większości występujących w Rejestrze Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, a przedsiębiorcy posiadający takie dokumenty mogą ten fakt wpisać do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Ponad 71 tysięcy uczniów rzemiosła jest pod pieczą organizacji rzemiosła, które sprawują nadzór nad przebiegiem przygotowania zawodowego w rzemiośle. Co roku do egzaminów czeladniczych przystępuje około 29 tys. kandydatów, a do egzaminów mistrzowskich średniorocznie około 2,5 tysiąca osób, uzyskując w ten sposób, cenione na rynku pracy kwalifikacje.
W ramach izb rzemieślniczych działa łącznie ponad tysiąc czeladniczych komisji egzaminacyjnych z udziałem blisko siedmiu tysięcy wysokiej klasy fachowców – członków komisji egzaminacyjnych. Ten potencjał tworzony, pielęgnowany oraz finansowany i utrzymywany przez rzemieślników, to istotny jego wkład w kształcenie zawodowe.
W skali kraju izby rzemieślnicze i cechy prowadzą 43 branżowe szkoły rzemieślnicze, w których 8 tysięcy uczniów rzemiosła uczy się teorii zawodowej i uzyskuje wiedzę z przedmiotów ogólnych. W ten sposób rzemiosło wypracowało i od lat skutecznie realizuje model dualnego kształcenia zawodowego.