Dialog społeczny wkracza do szkół

Związek Rzemiosła Polskiego w dniach 19-20 maja zorganizował w Gdańsku-Jelitkowie warsztaty  „Przyszłość dialogu społecznego w uczniach”, którego uczestnikami była młodzież gimnazjalna.

Celem warsztatów było przybliżenie młodym ludziom tematyki dialogu społecznego, funkcjonowania  Komisji Trójstronnej ds. Społeczno-Gospodarczych i WKDS, a także ustawodawstwa obowiązującego w naszym kraju.

Seminarium składało się z dwóch paneli: teoretycznego, kończącego się dyskusją i odpowiedzią na zadawane przez uczniów pytania i praktycznego, polegającego na pracy w grupach. W części pierwszej omówiono prezentację zawierającą następujące zagadnienia:
•    czym jest dialog społeczny w Polsce,
•    jak dialog społeczny może wpływać na przyszłość uczniów w Polsce;
•    założenia do nowej ustawy o dialogu społecznym;
•    dlaczego przyszłość dialogu społecznego w Polsce ma przyszłość w uczniach
•    realny wpływ edukacji na postawy obywatelskie
•    komunikacja i mediacja sednem rozwiązywania konfliktów poprzez dialog społeczny

Trenerzy wskazali narzędzia, jakie mogą wykorzystywać strony dialogu dla osiągnięcia konsensusu. Zainteresowanie młodzieży wzbudziły kompetencje KT, dopytywali o rolę partnerów społecznych w opracowywaniu ustaw i czy wypracowane stanowiska przez organizacje pracodawców i związkowców są faktycznie uwzględniane przez stronę rządową. Panel teoretyczny zakończono omówieniem nowej formuły dialogu, która w postaci projektu ustawy trafiła do sejmu. Przytoczono kompetencje Rady dialogu i zasady jej funkcjonowania na szczeblu krajowym  i w strukturach regionalnych.

W części praktycznej uczniowie w trakcie warsztatów mieli możliwość sprawdzenia, jaką postawę w dialogu sami prezentują, czym jest efektywna komunikacja oraz jakie są bariery w komunikowaniu się. W trakcie ćwiczeń młodzież, w małych grupach, odgrywała różne role i postawy sprzyjające nawiązywaniu dialogu. Po ćwiczeniach chętnie uczestniczyli w dyskusji oraz udzielali sobie wzajemnie konstruktywnej informacji zwrotnej. W trakcie scenek odgrywali różne role oraz mieli możliwość sprawdzenia w praktyce – jak rozwiązywać konflikty i spory, zarówno w relacjach w szkole, życiu prywatnym, jak i społecznym. Mieli również możliwość wcielenia się w role mediatorów i coachów, a tym samym nabycia praktycznej wiedzy o tych zawodach.

Zdjęcia: LINK