Artykuł prof. Jana Klimka analizujący wpływ ustawy budżetowej na dualny system kształcenia zawodowego

Artykuł prof. Jana Klimka analizuje wpływ ustawy budżetowej na 2026 r. na funkcjonowanie dualnego systemu kształcenia zawodowego w Polsce. Autor podkreśla, że mimo ogólnie stabilnych założeń makroekonomicznych i zabezpieczenia środków na wybrane obszary (m.in. program „Polski Inkubator Rzemiosła”), poważne obawy budzi zmniejszenie finansowania refundacji wynagrodzeń młodocianych pracowników z Funduszu Pracy. Zaplanowana na 2026 r. kwota 900 mln zł jest niższa niż w roku poprzednim i – zdaniem organizacji pracodawców – nie odpowiada realnym potrzebom systemu.

Ograniczenie refundacji już skutkuje wstrzymywaniem nowych umów przez Ochotnicze Hufce Pracy, co może prowadzić do spadku dostępności nauki zawodu, niedoboru wykwalifikowanych kadr oraz osłabienia zaufania przedsiębiorców do polityki państwa wobec szkolnictwa branżowego. Organizacje rzemieślnicze zgodnie apelują o zwiększenie środków do co najmniej 1 mld zł, wskazując, że bez stabilnego finansowania dualny model kształcenia nie przetrwa.

W podsumowaniu prof. Klimek podkreśla, że kształcenie zawodowe jest inwestycją w rozwój gospodarczy i bezpieczeństwo rynku pracy. Pozytywnie oceniona zostaje kontynuacja „Polskiego Inkubatora Rzemiosła”, jednak kluczowym wyzwaniem pozostaje zapewnienie odpowiedniego poziomu refundacji wynagrodzeń młodocianych, bez czego system edukacji dualnej może ulec poważnemu osłabieniu.

Artykuł prof. Jana Klimka