Prezes ZRP Jan Klimek o edukacji zawodowej

Wypowiedź na Dlahandlu.pl

W wywiadzie dla portalu dlahandlu.pl prof. Jan Klimek, prezes Związku Rzemiosła Polskiego, odniósł się do problemów związanych z dualnym systemem kształcenia zawodowego w Polsce. System ten miał przyczynić się do zwiększenia zatrudnienia młodzieży i wsparcia lokalnych społeczności przez bliską współpracę szkół zawodowych z przedsiębiorcami. Niestety, zamiast oczekiwanych rezultatów, zauważono wzrost bezrobocia wśród absolwentów. Zdaniem prof. Klimka, konieczne są zmiany, które zbliżą polski model do efektywnego systemu niemieckiego.

W Niemczech dualne kształcenie łączy naukę teoretyczną z praktyczną, angażując instytucje państwowe, izby gospodarcze i pracodawców. W Polsce jednak brakuje porozumienia na linii szkoła-pracodawca, co skutkuje tym, że około 30% absolwentów nie uzyskuje kwalifikacji. Prof. Klimek podkreślił, że potrzebne jest silne wsparcie systemowe, aby polskie szkolnictwo zawodowe mogło skutecznie nasycać rynek pracy wykwalifikowanymi specjalistami, podobnie jak ma to miejsce w Niemczech.

Cały wywiad można przeczytać na stronie dlahandlu.pl.

Wypowiedź w Prawo.pl

Prof. dr hab. Jan Klimek, prezes Związku Rzemiosła Polskiego, zwrócił uwagę na poważne wyzwania związane z systemem kształcenia zawodowego w Polsce, w szczególności w kontekście alarmująco niskiego wskaźnika dzietności, który wynosi zaledwie 1,12 – najniższy w Europie. Klimek podkreśla, że tak niski poziom urodzeń może mieć długotrwałe konsekwencje dla edukacji oraz rynku pracy, szczególnie w sektorze rzemiosła, gdzie firmy rodzinne coraz częściej nie mają następców, by kontynuować działalność.

Obecnie w Polsce funkcjonuje 43 szkoły branżowe prowadzone przez zrzeszone w ZRP izby rzemieślnicze, gdzie pracuje 923 nauczycieli i kształci się ponad 8 tys. uczniów. Dualny system kształcenia zawodowego, który miał zwiększyć praktyczne umiejętności młodzieży poprzez współpracę z przedsiębiorcami, wymaga dalszych poprawek, aby zbliżyć się do efektywności, jaką osiągnięto w Niemczech. Tam około 2/3 uczniów po zakończeniu edukacji znajduje zatrudnienie w firmach, które zapewniały im praktyki.

Pełny wywiad mogą państwo znaleźć na portalu prawo.pl.