Firmy rodzinne. Konferencja w SGH

Wczoraj (17 listopada) w budynku SGH w Warszawie odbyła się konferencja „Tożsamość, wizerunek i kapitał marki firmy rodzinnej”, której partnerem był Związek Rzemiosła Polskiego. Spotkanie z cyklu Dzień Przedsiębiorczości Rodzinnej zorganizowano w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości.

Gospodarzem konferencji była Szkoła Główna Handlowa i profesor zakładu Przedsiębiorczości SGH, wiceprezes ZRP – Jan Klimek, który jednocześnie pełnił rolę moderatora poszczególnych debat.

Pierwsza sesja poświęcona była prezentacjom pracowników naukowych. Głównymi zagadnieniami poruszanymi w tej części było: Ambush Marketing jako sposób budowania wizerunku przedsiębiorstwa. Mówiono o znaczeniu marki w budowaniu wartości współczesnego przedsiębiorstwa, kiedy nazwisko staje się marką i czy branding firm rodzinnych pomaga w ekspansji międzynarodowej. Szukano także powiązania pomiędzy start-upami a firmami rodzinnymi.

W kolejnej sesji dyskutowano o filozofii prowadzenia biznesu w firmach rodzinnych w powiązaniu z kapitałem intelektualnym o szansach i wyzwania w zakresie budowania marki stojących przed tymi firmami.

Konkluzją konferencji było znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy firmy rodzinne w Polsce mogą stać się konkurencyjne? Na świecie marka firm rodzinnych umacnia się, konsumenci coraz częściej wybierają produkty wielopokoleniowych marek rodzinnych, uznając je za lepsze jakościowo. – U nas w kraju, za kilka lub kilkanaście lat firmy rodzinne będą na topie i będą umacniały swoją pozycję na rynku – powiedział kończąc spotkanie prof. Jan Klimek. Ale już dziś można zaobserwować (co wykazują badania), że rośnie liczba Polaków, którzy wolą zapłacić więcej za produkty rodem z firm rodzinnych niż za ich odpowiedniki z anonimowych konsorcjów.

Wzrost świadomości konsumenckiej i rosnące zaufanie do sprawdzonych, mocno osadzonych na rynku przedsiębiorstw rodzinnych zyskuje na znaczeniu. Marki tworzone od nazwiska okazują się być dobrą i sprawdzoną formą budowy wizerunku przedsiębiorstwa. Prelegenci przytaczali na licznych przykładach, że kapitał rodzinny może być znakomitym źródłem przewagi konkurencyjnej. Firmy rodzinne czeka dobra przyszłość, jeżeli oczywiście poradzą sobie ze stojącymi przed nimi wyzwaniami i przekonają się, że systematyczna budowa marki i wizerunku na pewno przełoży się na efekty ekonomiczne.