4 kwietnia w gmachu Sejmu RP odbyło się posiedzenie Podkomisji stałej do spraw rozwoju gospodarczego. Spotkanie poświęcone było aktualnej sytuacji systemu kształcenia zawodowego w ramach dualnego kształcenia w rzemiośle.
W posiedzeniu wzięli udział:
– Justyna Kądziela, dyrektor Zespołu Oświaty Zawodowej i Problematyki Społecznej ZRP,
– Krzysztof Sadowski, główny specjalista Zespołu Oświaty Zawodowej i Problematyki Społecznej ZRP,
– Agnieszka Harasim, dyrektor Izby Rzemieślniczej Mazowsza, Kurpi i Podlasia w Warszawie.
Obecne działania Ministerstwa Edukacji Narodowej zorientowane są na większe angażowanie pracodawców w proces kształcenia zawodowego na poziomie systemowym, poziomie regionalnym i lokalnym, jak również na szeroko rozumianą promocję tej ścieżki kształcenia.
Ministerstwo Edukacji Narodowej przewidziało zatem realizację 4 zadań głównych:
- prowadzenie dialogu z branżami w zakresie doskonalenia systemu kształcenia zawodowego i rozwoju umiejętności w miejscu pracy,
- wzmocnienie udziału przedstawicieli branż w doskonaleniu systemu kształcenia zawodowego oraz rozwoju umiejętności w miejscu pracy,
- upowszechnianie współpracy pracodawców ze szkołami,
- opracowanie propozycji rozwiązań organizacyjno-prawnych służących pozyskiwaniu specjalistów z rynku pracy w kształceniu zawodowym.
Ponadto mając na uwadze zmieniające się trendy na rynku pracy oraz związane z tym postulaty zgłaszane przez stronę społeczną, jak również 5-letni okres od ustalenia treści programowych dla doradztwa zawodowego, zostanie dokonany przegląd przepisów dotyczących doradztwa zawodowego, ze szczególnym uwzględnieniem treści nauczania na poszczególnych etapach kształcenia i w różnych typach szkół. Przewiduje się również od bieżącego roku szkolnego kontrole zgodności organizacji doradztwa zawodowego z przepisami prawa oświatowego, które wykonywane będą w ramach nadzoru pedagogicznego przez kuratorów oświaty w szkołach podstawowych. Na podstawie wyników tych kontroli będą podejmowane decyzje odnośnie wprowadzenia ewentualnych zmian w systemie doradztwa zawodowego.
Podczas posiedzenia wspomniano również o zmianach w zakresie dofinansowania pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników (w art. 122 ustawy – Prawo oświatowe), takich jak:
– określenie zwaloryzowanych kwot dofinansowania pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników w odpowiedzi na trudności interpretacyjne w samorządach gmin w zakresie prawidłowego sposobu naliczania waloryzacji kwot dofinansowania kosztów kształcenia – do 10 824 zł w przypadku większości zawodów oraz do 13 394 zł – w przypadku zawodów o szczególnym zapotrzebowaniu na krajowym rynku pracy określonych w prognozie MEN, obowiązujących w 2024 r.,
– objęcie kwoty dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników tzw. waloryzacją kumulatywną,
– zmiana modelu dofinansowania pracodawcom kosztów kształcenia uczniów będących młodocianymi pracownikami od 1 stycznia 2025 r. – wypłacanie 75% kwoty dofinansowania uzależnione od ukończenia nauki zawodu i przystąpienia ucznia do egzaminu, a pozostałej połowy po zdaniu egzaminu przez młodocianego.
Omówiono również projekt ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia, który przewiduje szereg zmian w innych ustawach, w tym ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich. Jedną z nich jest to, że uczeń, który ukończył szkołę ponadpodstawową przed ukończeniem 18. roku życia, może również spełniać obowiązek nauki m.in. przez uczęszczanie na praktykę absolwencką. Umowa z takim niepełnoletnim praktykantem będzie mogła być zawarta na okres nie dłuższy niż do ukończenia przez niego 18. roku życia, a podmiotowi przyjmującemu na praktykę będącemu pracodawcą, który zawarł z nim umowę, będzie przysługiwało dofinansowanie kosztów praktyki w wysokości 250 zł za każdy pełny miesiąc praktyki. Źródłem finansowania praktyki absolwenckiej niepełnoletniego absolwenta branżowej szkoły I stopnia ma być Fundusz Pracy. Projektowane zmiany zakładają, że w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą dofinansowanie takie ma stanowić pomoc de minimis.