Sztuka łączenia tradycji z nowoczesnością, czyli parę słów o VIII Forum Szkół Rzemiosła

Sztuka łączenia tradycji z nowoczesnością, czyli parę słów o VIII Forum Szkół Rzemiosła

2 dni merytorycznych treści, 22  wspaniałych prelegentów, ponad 80 uczestników to rezultat VIII edycji Forum Szkół Rzemiosła. Wydarzenia,  które nie bez powodu organizowane jest przez Związek Rzemiosła Polskiego co roku. Forum, z jednej strony ma prezentować potencjał kompetencyjny, kadrowy i techniczny sieci organizacji rzemiosła, z drugiej strony ma zachęcać wszystkich, począwszy od decydentów, samorządu, instytucji edukacji, instytucji rynku pracy  a kończąc na samych nauczycielach, do wspólnego działania na rzecz podnoszenia rangi kształcenia zawodowego w Polsce.

Dlatego szczególne podziękowanie za udział w VIII Forum Szkół Rzemiosła należy się Piotrowi Bartosiakowi, dyrektorowi Departamentu Kształcenia Zawodowego MEN, który przedstawił bieżące zmiany legislacyjne w obszarze dualnego kształcenia zawodowego w rzemiośle. W szczególności niezwykle cieszą zapewnienia resortu edukacji odnośnie działań mających na celu organizację cyklicznych spotkań z branżami dotyczących kształcenia zawodowego.

Oficjalnego otwarcia Forum dokonał prof. dr hab. Jan Klimek, Prezes Związku Rzemiosła Polskiego, który w swoim wystąpieniu podkreślał, że„…dynamiczny rozwój technologii powoduje konieczność przygotowania młodego pokolenia do życia w zautomatyzowanym świecie. Misją systemu szkolnictwa branżowego w Polsce powinno być zatem dostarczanie wiedzy i kształtowanie świadomości technicznej, umożliwiającej sprawne, bezpieczne i twórcze funkcjonowanie człowieka w dobie cyfryzacji, a także inspirowanie, promowanie i wspieranie innowacyjności, wynalazczości oraz twórczości technicznej rzemiosła. Obecnie największym wyzwaniem w działaniach dotyczących rozwoju szkolnictwa branżowego jest znalezienie takich rozwiązań, które połączą rynek pracy z systemem kształcenia.”

Program VIII Forum

W programie VIII Forum znalazły się tematy ściśle związane z cyfryzacją kształcenia zawodowego, w tym cyfryzacją dualnego kształcenia zawodowego w rzemiośle. Prezentowali je następująco:

  1. Agnieszka Chruszcz, Naczelnik Wydziału Prywatności w Komunikacji Elektronicznej Departamentu Telekomunikacji Ministerstwa Cyfryzacji
    Temat: Jakie zmiany przyniesie projekt ustawy o ochronie małoletnich przed dostępem do treści szkodliwych w Internecie

  2. dr Andrzej Stępnikowski, Dyrektor Departamentu Wsparcia Badań w Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytucie Technologii Eksploatacji w Radomiu
    Temat: Tradycja i innowacje. Mistrz-wychowawca w świetle wyników międzynarodowych badań porównawczych

  3. dr hab. inż. Mariusz Szóstak, Zastępca Kierownika Katedry Budownictwa Ogólnego Politechniki Wrocławskiej
    Temat: Szkolenie BHP z aplikacjami VR

  4. Piotr Moroch, Kierownik Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie
    Temat: Projekt „Widzę siebie w tym zawodzie!” jako przykład wdrożenia nowoczesnych technologii na potrzeby personalizacji ścieżki edukacyjno-zawodowej

  5. Radosław Gałka, Prezes DigInVision w temacieInnowacyjny symulator VR do nauki zawodu spawacza”
    Temat: Innowacyjny symulator VR do nauki zawodu spawacza

  6. Iwona Piechula, Dyrektor Cechu Rzemiosł Różnych w Raciborzu
    Temat: Olimpiada Rzemieślnicza online – nowa forma organizacji konkursów branżowych

  7. Iwona Derda, Naczelnik Wydziału Oświaty Wielkopolskiej Izby Rzemieślniczej w Poznaniu
    Temat: Wdrożenie nauczania hybrydowego w kształceniu zawodowym na przykładzie e-learningowych kursów przygotowujących do egzaminu czeladniczego

  8. Monika Kania i Dorota Jędrasik, Sekcja Pracowni VR/AI Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury
    Temat: Wykorzystanie VR (wirtualnej rzeczywistości) w szkoleniach

  9. Maciej Rojek, specjalista w Krajowym Centrum Europass i Euroguidance Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji
    Temat: Cyfrowe obywatelstwo Europass dla rzemiosła

  10. Piotr Gołębiowski, Koordynator WorldSkills Poland Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji
    Temat: Promocja kształcenia zawodowego poprzez krajowe i międzynarodowe konkursy umiejętności EuroSkills i WorldSkills

  11. Agnieszka Marszałek, Liderka Projektu „Prowadzenie i rozwój Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji jako narzędzia wspierającego uczenie się przez całe życie” w Instytucie Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego
    Temat: Funkcjonalności Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji oraz współpracujących z nim narzędzi cyfrowych w kontekście włączania kwalifikacji rzemieślniczych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

  12. Elżbieta Łojek, główny specjalista w Biurze Edukacji i Zatrudnienia Komendy Głównej OHP
    Temat: Prezentacja narzędzia elektronicznego do usprawnienia prac związanych z refundacją wynagrodzeń młodocianych pracowników i składek na ubezpieczenie społeczne

Panele dyskusyjne

Podczas Forum odbyły się także panele dyskusyjne dotyczące digitalizacji procesów nauczania, uczenia się oraz egzaminowania.

Panel 1: Doświadczenia firm technologicznych we współpracy ze szkołami i organami państwowymi w zakresie digitalizacji procesów nauczania i uczenia się

Prowadząca: Justyna Kądziela, dyrektor Oświaty Zawodowej i Problematyki Społecznej ZRP
Uczestniczki:

  • dr Dominika Wiśniewska, Managerka ds. rozwoju rozwiązań dla edukacji, Google for Education Polska
  • Magdalena Olborska, ESG Manager, Samsung Electronics Poland
  • Mariia Ruban, Dyrektor Operacyjna CCT Poland

Panel 2: Cyfryzacja egzaminów zawodowych przeprowadzanych w ramach systemu oświaty

Prowadząca: Małgorzata Wokacz-Zaborowska, Dyrektor Pomorskiej Izby Rzemieślniczej MSP
Uczestnicy:

  • Maciej Całka, Prezes Izby Rzemieślniczej w Kaliszu
  • Artur Kowalski, Redaktor Naczelny portalu kształcenie-zawodowe.pl
  • Tomasz Wika, Dyrektor Wielkopolskiej Izby Rzemieślniczej w Poznaniu

Moderatorem wydarzenia był: dr Krzysztof Sadowski, ekspert Zespołu Oświaty Zawodowej i Problematyki Społecznej ZRP.