Uproszczenie CEIDG dla przedsiębiorców

Ministerstwo Rozwoju i Technologii poinformowało o rozpoczęciu konsultacji Projekt ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy. Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG) to elektroniczny rejestr przedsiębiorców – osób fizycznych, którzy prowadzą działalność gospodarczą w Polsce. CEIDG i portal informacyjno-usługowy biznes.gov.pl umożliwiają szybki dostęp do  informacji związanych z podjęciem i wykonywaniem działalności gospodarczej, a także elektroniczną realizację usług związanych z prowadzeniem biznesu. W CEIDG zarejestrowanych jest ponad 2,6 mln przedsiębiorców. Większość, ok. 65 proc. wniosków, jest już dziś składanych elektronicznie. Projekt ustawy zakłada m.in. zwiększenie oferty e-usług i objęcie nimi kolejnych grup przedsiębiorców. Stopniowo, do 2028 r., planowana jest pełna cyfryzacja CEIDG.

Uproszczenia dla spółek cywilnych w CEIDG

Dziś przedsiębiorca chcąc zarejestrować spółkę cywilną, oprócz wniosku o wpis w CEIDG, musi wypełnić kilka kolejnych dokumentów i przekazać je do urzędu skarbowego, ZUS lub KRUS oraz GUS. Zmiana przepisów uprości i skróci procedurę rejestracji spółki. Przedsiębiorca wypełni tylko jeden, zintegrowany wniosek. Będzie mógł to zrobić on-line.

Planowane jest też wprowadzenie ustandaryzowanego wzoru umowy spółki cywilnej na podstawie którego możliwe będzie elektroniczne zawarcie umowy spółki (porównywalnie do portalu S24 w Krajowym Rejestrze Sądowym).

Nowela przepisów nie tylko ograniczy formalności przy rejestracji spółki, ale również ułatwi dostęp do publicznych informacji o niej. Nowa funkcjonalność CEIDG umożliwi sprawdzenie on-line, bezpłatnie i w jednym miejscu, np.: danych dotyczące wspólników, informacji o osobach uprawnionych do reprezentacji, historii zmian zachodzących w spółce czy terminów ich wprowadzenia, a także numerów NIP, REGON i danych adresowych spółki cywilnej.

Dążenie do pełnej cyfryzacji

Składanie wniosków w CEIDG, zgodnie z projektowanymi zmianami, będzie prowadzone tylko on-line. Proces pełnej cyfryzacji, ze względu na ograniczony dostęp niektórych osób do tego rodzaju usług lub niekorzystanie do tej pory z technologii cyfrowych, będzie wprowadzany etapami:

  • Od 1 czerwca 2026 r. złożenie wniosku o rozpoczęcie działalności gospodarczej będzie odbywać się tylko elektronicznie.
  • Od 1 czerwca 2028 r. wszystkie wnioski będą składane do CEIDG (o zawieszenie, wznowienie, zakończenie, zmianę wpisu) tylko w formie elektronicznej.

Tylko on-line będą również publikowane w CEIDG informacje o pełnomocniku. 

Po wprowadzeniu pełnej cyfryzacji, przedsiębiorcy nie zostaną bez wsparcia merytorycznego i technicznego. MRiT utrzyma rozwijane od kilku lat usługi w ramach Centrum Pomocy Przedsiębiorcy. Do tej pory z infolinią skontaktowano się około 3 miliony razy. Miesięcznie odbieranych jest teraz ponad 10 tysięcy telefonów. Przedsiębiorcy, dzięki portalowi biznes.gov.pl, mogą również skorzystać z około 300 usług on-line.

mObywatel dla przedsiębiorców

Aplikacja  mObywatel  będzie narzędziem, które zapewni przedsiębiorcom szybki i łatwy dostęp do danych zawartych w CEIDG oraz ich prostą modyfikację.

Dzięki aplikacji mObywatel przedsiębiorca będzie mógł składać wnioski do CEIDG, czy pobrać zaświadczenie o wpisie na telefon. Aplikacja zapewni dostęp do informacji wpisowych w CEIDG takich jak: NIP czy REGON, adres, PKD oraz danych do faktury przez SMS, e-mail lub komunikator.

Więcej usług, mniej obowiązków dla przedsiębiorców

CEIDG ma oferować coraz więcej możliwości z równoczesnym ograniczaniem części obowiązków przedsiębiorców. Projektowane zmiany usprawnią m.in. przekazywanie danych między rejestrami  i uzupełnienie danych znajdujących się w rejestrach, bez konieczności angażowania przedsiębiorcy, np.:  

  • uzupełnienie lub aktualizacja danych firmy o imię i nazwisko (w przypadku braku lub nieaktualnego nazwiska w firmie),
  • uzupełnienie we wpisach w CEIDG daty zaprzestania wykonywania działalności oraz informacji o niepodjęciu przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej, na podstawie danych z ZUS i urzędów skarbowych.

Zmiany umożliwią przedsiębiorcom składanie przez CEIDG formularza VAT-Z, czyli zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Planowane jest również dostosowanie adresu uwidocznionego w CEIDG do adresu zgodnego z Krajowym Rejestrem Urzędowym Podziału Terytorialnego Kraju (TERYT).

Projekt ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy został udostępniony na stronie Rządowego Centrum Legislacji

Uwagi i opinie można zgłosić do 3 października 2024 r. Należy je przesłać na adres: nowelizacjaceidg@mrit.gov.pl