Związek Rzemiosła Polskiego zaprasza do zapoznania się i wykorzystania trzech prezentacji multimedialnych opracowanych w ramach zadania pt „Modyfikacja i rozwój materiałów promujących kształcenie dualne w rzemiośle” sfinansowanego ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Polski Inkubator Rzemiosła na lata 2021-2030.
. Prezentacje stanowią doskonałe narzędzie do realizacji zadań związanych informowaniem o możliwościach kształcenia w rzemiośle oraz doradztwem zawodowym ( linki do pobrania materiałów znajdują się poniżej). Na temat dualnego kształcenia zawodowego wiele się mówi, ale w dalszym ciągu nie wystarcza to, aby nastąpiła faktyczna zmiana wizerunku kształcenia zawodowego realizowanego w szkole i w miejscu pracy u pracodawcy. Rzemiosło to środowisko pracodawców, którzy od zawsze aktywnie uczestniczą w kształceniu zawodowym. Przygotowane materiały mają na celu pokazanie jak, we współczesnej praktyce, kształtują się relacje: uczeń – mistrz i co ma istotny wpływ na jakość kwalifikacji oraz dążenie, aby adekwatnie odpowiadały na zmieniające się potrzeby rynku pracy.
Dualne kształcenie w zawodach rzemieślniczych, wśród młodzieży i ich rodziców, ciągle nie jest dostatecznie popularną ścieżką kształcenia zawodowego. Trend jest taki, że rodzice najczęściej mają duży wpływ na młodzież i na ich wybory kształcenia zawodowego, które najczęściej oscylują wokół szkół ogólnokształcących. Sytuacja demograficzna powoduje powiększanie braków zastępowalności pokoleniowej w zawodach rzemieślniczych, na które jest duże zapotrzebowanie w gospodarce, a także tych, które mają istotne znaczenie dla kultury narodowej. Dlatego konieczne jest podejmowanie działań minimalizujących luki zastępowalności pokoleniowej i zachęcanie młodych ludzi do kształcenia w zawodach rzemieślniczych w procesie nauki dualnej tj. w szkole i u pracodawcy.
Organizacje rzemiosła realizują różnego rodzaju działania mające na celu promocję dualnego kształcenia zawodowego, wpierając instytucje i osoby zajmujące się doradztwem zawodowym, zmierzając do tego aby, więcej ludzi młodych wybierało naukę w zawodach rzemieślniczych i w branżowych szkołach I stopnia.
Związek Rzemiosła Polskiego wpierając sieć organizacji rzemiosła m.in. w zakresie informacji i promocji dualnego kształcenia zawodowego w rzemiośle w 2019 roku, po raz pierwszy przygotował multimedialny zestaw materiałów informacyjnych. W jego skład wchodzą trzy prezentacje multimedialne wraz z cyklem krótkich filmów, pokazujących pracę w zakresie 8 zawodów rzemieślniczych tj: blacharz budowlany, stolarz, elektryk, fryzjer, kucharz, mechanik precyzyjny, krawiec, cukiernik.
Materiały zostały rozwinięte o filmy odnoszące się do kolejnych 18 zawodów rzemieślniczych, a treść prezentacji uaktualniona pod kątem prawnym.
Nowe, uaktualnione i wzbogacone o kolejne profesje rzemieślnicze, narzędzie składające się z trzech elementów multimedialnych:
- „Wybieram rzemiosło – część I”
- „Wybieram rzemiosło – część II”
- „Wybieram rzemiosło – część III”
Związek Rzemiosła Polskiego przekazuje Państwu zamieszczone na poniższych linkach materiały i zwraca się z prośbą o ich szerokie upowszechnienie, wykorzystując własne kanały przepływu informacji. Proponujemy zamieszczenie ich: na stronie internetowej, profilu Facebook, YouTube oraz innych przekazach internetowych oraz poinformowanie o dostępności do materiałów następujące instytucje: kuratorium oświaty, urzędy pracy, szkoły branżowe, szkoły podstawowe, firmy szkoleniowe, Centra Doskonalenia Zawodowego, fundacje i stowarzyszenia realizujące zadania z poradnictwa zawodowego i rynku pracy, instytucje rynku pracy.
OPIS SYNTETYCZNY 3 PREZENTACJI MULTIMEDIALNYCH
- „Wybieram Rzemiosło – CZĘŚĆ I” – składa się 48 plansz w programie MS PowerPoint, na których zamieszczono podstawowe informacje, dotyczące problematyki związanej z podjęciem nauki zawodu w rzemiośle, jej przebiegiem, wymaganiami w stosunku do ucznia, powinności ucznia oraz mistrza szkolącego i nauczycieli w szkole.
Link do pobrania prezentacji :
https://drive.google.com/file/d/1MX3XTeSk_0ePpleKRepvhIrIkLGpATuY/view?usp=sharing
- „Wybieram Rzemiosło – CZĘŚĆ II” – składa się ze 127 plansz w programie MS PowerPoint, w tym 26 krótkich filmów ilustrujących pracę w zawodach rzemieślniczych, w podziale na branże:
BRANŻA BUDOWLANA | dekarz, kamieniarz, zdun, monter sieci i instalacji sanitarnych, blacharz budowlany |
BRANŻA DRZEWNO-MEBLARSKA | stolarz, tapicer, koszykarz-plecionkarz |
BRANŻA ELEKTROENERGETYCZNA | elektryk |
BRANŻA FRYZJERSKO-KOSMETYCZNA | fryzjer |
BRANŻA SPOŻYWCZA | kucharz, przetwórca mięsa, piekarz, cukiernik, kelner |
BRANŻAPOLIGRAFICZNO-FOTOGRAFICZNA | operator procesów introligatorskich -introligator, fotograf, drukarz fleksograficzny |
BRANŻA MECHANICZNA | kowal, ślusarz, operator obrabiarek skrawających, witrażownik |
BRANŻA MODY | krawiec |
BRANŻA MOTORYZACYJNA | lakiernik samochodowy, mechanik pojazdów samochodowych, mechanik motocyklowy |
Filmy o zawodach rzemieślniczych zostały podzielone w grupy branżowe (ilustruje tabela). Poszczególne filmy uruchomiane są z oznaczonej nazwą zawodu planszy.
Filmy są krótkie i zwracają uwagę na najbardziej charakterystyczne czynności dla danego zawodu. Każdy film uzupełniony jest planszą informującą o najważniejszych wymogach podjęcia nauki w prezentowanym zawodzie. Pokaz takiej prezentacji jest dynamiczny – szybko i sprawnie przekazuje najważniejsze informacje. Czas prezentacji można dowolnie modyfikować i w zależności od potrzeb skrócić albo zaprezentować więcej zagadnień.
Link do pobrania prezentacji wraz z 28 filmami
(Uwaga! plik jest obszerny wymaga odpowiedniej pojemności na posiadanym sprzęcie komputerowym)
- „Wybieram Rzemiosło – CZĘŚĆ III” składa się z 30 plansz. Dotyczy kwalifikacji zawodowych, tj. prezentacji egzaminu czeladniczego, jego przebiegu, a także korzyści wynikających uzyskania kwalifikacji zawodowych, informacji o Suplemencie europass, możliwościach podjęcia pracy, a także doskonalenia kwalifikacji pod kątem potrzeb rynku pracy, przykładów możliwości jakie dają poszczególne zawody, wskazuje możliwości jakie daje zdobycie podstawowego fachu uzupełnianego później kolejnymi umiejętnościami, potwierdzonymi w kolejnych kwalifikacjach zawodowych oraz dalszej ścieżki kształcenia na poziomie wyższej uczelni.
Link do pobrania prezentacji :
https://drive.google.com/file/d/18YAGpN4jVCuwxwPS_jySzLcl6MLMqRgX/view?usp=sharing